Fri frakt över 500 KR*365 dagars öppet köpSäkra betalningar

Köpvillkor

Allmänt
Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, produktförändringar, prisjusteringar och eventuella färgavvikelser. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella prisfel före och efter att beställningen är behandlad. 

Moms ingår i alla priser

  • Bokmoms: 6%

  • Matmoms: 12%

  • Alla andra produkter: 25%


Leverans och fraktkostnad

  • Fri frakt inom Sverige för de flesta ordrar över 500 kr för privatpersoner (beroende på vikt och mått).

  • Paket skickas med PostNord, DHL, Airmee eller Best Transport. Läs mer information om våra olika fraktalternativ

  • När ditt paket är klart för uthämtning får du en avisering från vald speditör via SMS – eller email, om vi inte har ditt mobilnummer.

  • Kostnad för hantering och frakt beror på valt fraktalternativ. Om du beställer för 500 kr eller mer bjuder vi på frakt och hantering för privatpersoner. Detta gäller inte för hemleverans, paket som är skrymmande, väger mer än 20 kg, företagsleveranser eller skickas utanför Sverige.

  • För ej uthämtade paket debiterar vi 200 kr som dras från redan erlagd summa, detta gäller även beställning med fraktsätt “hämta i butik”.

  • Försändelse med Airmee som går i retur till oss på grund av misslyckade leveransförsök debiteras 200 kr + 69 kr per leveransförsök.

    Om du som kund väljer att Airmee lämnar ditt paket utanför dörren övergår ansvaret till dig.

  • Som en del i vårt miljöansvar använder vi ibland produktkartonger från leverantörer för att skicka ordrar. Vi tycker att många kartonger har en längre livstid än en leverans innan återvinning. Givetvis är innehållet det samma oavsett yttre emballage.

Leveranstid

  • Normalt får du ditt paket inom angivet datumintervall på produkten, oftast inom en vecka. Alla produkter levereras i en försändelse, vilket betyder att leveranstiden påverkas av den produkt med längst leveranstid, tex om du beställt ev vara som vi ej har på lager.

  • Leverans anges på varje produkt men de flesta leveranser kommer fram 2 – 3 dagar efter beställning. Vi hör av oss om vi av något skäl inte kan hålla leveranstiden.


Annan leveransadress

  • Klarnas villkor (gäller självfallet endast vid betalning med Klarna Faktura eller – Konto) kräver att vi levererar beställningen till en adress på vilken du är registrerad.

Leverans till minderårig

  • Utan målsmans tillåtelse levererar vi inte till personer yngre än 18 år.

Betalning

KitchenLab accepterar följande betalsätt genom Klarna som innehar SSL-certifikat och använder sig av säkerhetslösningen 3D-secure för kortbetalningar:

Klarna

Klarnas betalningsalternativ

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.
  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
  • Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här.
  • Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

Kortbetalning

  • Kortbetalningarna sköts också av Klarna, vilka uppfyller kraven för PCI DSS som är den gällande säkerhetsstandarden för korttransaktioner och lagring av kortdata. Ingen kortinformation hanteras av oss på KitchenLab.
  • När du gör din beställning reserveras aktuellt belopp på kontot, men pengarna dras aldrig förrän vi skickar varorna.

Öppet köp

  • Vi lämnar 365 dagars öppet köp.

Ångerrätt

  • 365 dagars returrätt – oanvända varor i originalförpackning (gäller ej livsmedel med bäst före datum).

  • Enligt distans- och hemförsäljningsavtalslagen (2005:59) har du som kund ångerrätt i 14 dagar efter att du tagit emot varan ifrån oss.

  • Varor som återsändes skall vara oanvända och i originalförpackning.

  • Senast 14 dagar efter att varan inkommit till oss betalar vi tillbaka varuvärdet.

  • Returer skickas väl emballerade tillsammans med namn, ordernummer och anledning till returen. Kontakta vår kundtjänst så skickar vi ut en förtryckt returfraktsedel.

  • Returer inom Sverige skickas med förtryckt returfraktsedel från oss, lämnas i någon av våra butiker, eller skickas som företagspaket till Birger Jarlsgatan 106, 114 20 Stockholm. Vid användning av vår returfraktsedel debiteras 69 kr returfrakt för ombudspaket och 449 kr returfrakt för hemleveranser (inom Sverige). Kontakta kundservice för att få en returfraktsedel.

  • Returer från annat land sker i koordination med kundservice. Den returkostnaden debiteras alltid kunden vid val av vår fraktsedel.

  • Vänligen notera att ångerrätt ej gäller för företag eller organisationer samt vid specialbeställda/skräddarsydda produkter, ex. måttbeställa varor eller produkter som tillverkas på beställning.

  • Vid retur av varor återbetalas aldrig den ursprungliga fraktkostnaden, enbart värdet för de varor som returneras.

  • Vid eventuell tvist lovar vi att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

  • Observera att ångerrätten inte gäller för specialtillverkade produkter såsom rostfri inredning, diskhoar etc.

Reklamation

  • Kontakta vår kundtjänst på kundservice@kitchenlab.se om du önskar påbörja en reklamation. Ange ordernummer, inköpsdatum, artikelnummer, beskrivning av felet och när felet uppstod.

KitchenLab erbjuder 12 månaders garanti och 36 månaders reklamationsrätt till privatpersoner. De flesta produkter på vår webbutik är avsedda till hushållsbruk om inte annat anges. Hushållsprodukter som används i kommersiell miljö lämnas inga garantier på. Produkter som är avsedda för kommersiellt bruk erbjuder vi en garanti på 6 månader.

Din garanti och reklamationsrätt täcker funktionsfel som uppkommer under din garanti- eller reklamationstid. I de fall produkten inte är behäftad med ett funktionsfel utan ett s k handhavande fel (t ex felinställd vara, skada som beror på oaktsamhet mm) har vi rätt att debiterade dig en undersökningsavgift, inklusive frakt- och hanteringskostnader. Undersökningsavgiften är 600 kr inkl moms och inkluderar tur- och returavgift. Tänk därför på att det är viktigt att du följer de rekommendationer och skötselråd som följer med produkten eller som vi upplyser om.

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). ARN: https://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

Garantiärenden

  • Till konsument lämnas 1 års fabriksgaranti för tillverkningsfel om inget annat anges. Många produkter har längre garantitid utställd av tillverkaren, men vi måste reservera oss för felskrivningar på vår hemsida.

  • Till företag gäller 6 månaders garantitid vid köp av komersiella produkter för resturang och företag. För alla andra produkter gäller ingen garanti vid användning av företag.

  • Vid tillverkningsfel på din vara är det bara att returnera varan i orginalförpackning, och väl emballerad, för byte eller reparation, men meddela oss i förväg.

  • Vid transportskada är det viktigt att du kontaktar oss så snart du har tagit emot leveransen, så att vi omedelbart kan följa upp med speditören. Anmärkningar på godset måste noteras till speditören, annars räknas det som godkänt.

  • Skicka aldrig varor utan att först avtala med oss, för hanteringen är det viktigt att vi vet att paket är på väg. Glöm inte att emballera produkten väl; om du helt uppenbart har paketerat produkten felaktigt kan du komma att krävas på ersättning.

Villkor för biljettköp av evenemang & kurser

En bokning kan ångras fram till dess att betalning har skett. Att välja Klarna som betalningsalternativ är att likställa med kort- eller bankbetalning och att betalning skett, även om fakturan ska betalas vid ett senare tillfälle av kund. Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller ej vid köp av evenemangsbiljetter. När betalning har skett är kunden därför bunden av sitt köp. Alla evenemangsbiljetter kan överlåtas till annan person genom att meddela KitchenLab senast fem (5) dagar innan utsatt datum.

Kontakt

För alla typer av ärenden, kontakta oss på

  • E-post: kundservice@kitchenlab.se

  • Telefon: 08-410 95 200

Personuppgifter/GDPR

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

PriceRunner Köpgaranti

Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något problem skulle uppstå. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar.

Även om du inte redan är medlem hos PriceRunner och kommit till vår hemsida genom dem så kan ditt köp omfattas av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är registrera dig inom 60 minuter efter ditt köp. Att bli medlem är kostnadsfritt och tar mindre än tre minuter.

PriceRunner Köpgaranti ersätter dig för skada på varan vid leverans, defekt vara, om en enskild vara saknas vid leverans, om varan är felaktig eller om leverans av varan uteblir. Tänk på att beställningen måste vara adresserad till den adress du är skriven på.

Köpgarantin ersätter dig som kund för både inköps- och fraktkostnader och eventuell direkt ekonomisk skada som du lidit. För värdeminskning, uteblivna intäkter eller andra direkta eller indirekta kostnader utgår ingen ersättning.

Besök PriceRunner för en lista på ej omfattade kategorier samt fullständiga villkor för Köpgarantin.

Logga in
Are you in the right place?
Continue to kitchenlab.se